Νέα πεζοδρόμια σε Πυθαγόρα, Αγαμέμνονος, Κωνσταντινουπόλεως και Εφέσου

Η μελέτη, ύψους 540.000 ευρώ, αφορά στην ανακατασκευή του συνόλου των πεζοδρομίων των οδών Πυθαγόρα (από Μεσογείων έως Ψαρών), Αγαμέμνονος (από Μιλτιάδου έως Βεντούρη) και Εφέσου (από Ασπασίας έως Σμύρνης), καθώς και τμήματος της οδού Κωνσταντινουπόλεως (από Σκρα έως Αγίας Τριάδος).

Οι βασικές αρχές στις οποίες βασίστηκε η μελέτη είναι:

  • Τα πεζοδρόμια αποκτούν κατάλληλες διαστάσεις, βάσει προδιαγραφών, για τη διευκόλυνση της διέλευσης των πεζών.
  • Κατασκευάζονται ράμπες σε όλες τις διασταυρώσεις και ενδιάμεσα όπου απαιτείται, για χρήση και εύκολη πρόσβαση των ατόμων με κινητικά προβλήματα.
  • Αντικαθίσταται η φύτευση όπου δημιουργεί προβλήματα προσβασιμότητας των πεζών με νέα φύτευση, οργανωμένη κατάλληλα (νέα δένδρα, παρτέρια με φυτά κ.λπ.), ώστε να αποκτήσει ο δρόμος καλύτερη αισθητική και λειτουργικότητα.
  • Η απόσταση των κορμών των δένδρων θα είναι τουλάχιστον 50 εκ. από την ακμή του πεζοδρομίου. Πάνω στους λάκκους των δένδρων τοποθετούνται μεταλλικές σχάρες σύνθετου διακοσμητικού σχεδίου για την προστασία των ριζών και την αποφυγή διάχυσης του χώματος στην πλακόστρωση. Όπου ο λάκκος είναι μικρός θα τοποθετούνται κυβόλιθοι διαστάσεων 5x5x5 εκ.
  • Ανασχεδιάζονται οι θέσεις τοποθέτησης των κάδων αποκομιδής απορριμμάτων με την απομάκρυνση από τις στροφές-γωνίες δρόμων ή εισόδους γκαράζ οικοδομών.
  • Κατασκευάζεται ειδική υποχώρηση, ανάμεσα στις θέσεις στάθμευσης για τη σωστή τοποθέτηση των κάδων, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες καλής ορατότητας και εύκολης αποκομιδής των απορριμμάτων.
  • Δημιουργούνται παρτέρια στις διαβάσεις πεζών εκατέρωθεν των διαβάσεων για την προστασία των πεζών. Η φύτευση πρέπει να γίνει με κατάλληλα φυτά μικρού ύψους για να μην εμποδίζουν την ορατότητα και τη σήμανση του δρόμου.
  • Αντικαθίστανται τα ρείθρα και τα κράσπεδα των πεζοδρομίων με νέα, κατάλληλου ύψους, ανάλογα τη χρήση τους. Έτσι, προτείνονται κράσπεδα στις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων μικρού ύψους 5 εκ. και κράσπεδα ύψους 20-25 εκ. στα σημεία που δεν υπάρχει στάθμευση, αλλά άλλες χρήσεις.
  • Διευθετούνται και ανακατασκευάζονται τα κράσπεδα στις γωνίες των δρόμων με νέες χαράξεις και ακτίνα καμπυλότητας περίπου 7,00 μέτρων, ώστε να διευκολύνεται η στροφή των αυτοκινήτων και κυρίως των μεγάλων οχημάτων.
  • Αντικαθίστανται οι υπάρχουσες πλάκες πεζοδρομίου με νέες έγχρωμες τσιμεντόπλακες διαστάσεων 40×40 εκ., που περιέχουν φωτοκαταλυτικά ψυχρά υλικά (photocatalytic cool materials) και με έγχρωμους κυβόλιθους που περιέχουν ψυχρά υλικά (cool materials), με στόχο τη βελτίωση των θερμικών επιδόσεων του εξωτερικού χώρου της οδού. Η δαπεδόστρωση εμπλουτίζεται με φιλέτα από μάρμαρο λευκό «πιτσικαριστό» για το σπάσιμο της μονοτονίας και της δημιουργίας ελκυστικής μορφής, λόγω του μεγάλου μήκους του πεζοδρομίου. Σε πολλά σημεία τοποθετούνται βοτσαλόπλακες για αλλαγή της υφής του πεζοδρομίου και της μορφολογίας του, αλλά και για την καλύτερη σήμανση της αλλαγής χρήσης του χώρου (είσοδοι γκαράζ, ράμπες, φύτευση κ.λπ.).
  • Σε όλο το μήκος των πεζοδρομίων τοποθετούνται κατάλληλες πλάκες πεζοδρομίου με ραβδώσεις για χρήση από τους τυφλούς και στην πιθανή αλλαγή της όδευσης θα υπάρχει αλλαγή της υφής της πλακόστρωσης με πλάκες με στρογγυλά εξογκώματα. Η κατά μήκος κλίση του πεζοδρομίου (αξονική) δεν θα υπερβαίνει το 12%, η δε εγκάρσια δεν θα υπερβαίνει το 4%. Λαμβάνεται μέριμνα, χωρίς να είναι πάντα εφικτό, ο οδηγός όδευσης των τυφλών να απέχει 50 εκ. από τη ρυμοτομική γραμμή. Με κατάλληλο τρόπο επισημαίνεται η αρχή και το τέλος του πεζοδρομίου, όπου δεν υπάρχει προστατευτικό κιγκλίδωμα.
  • Ο αστικός εξοπλισμός τοποθετείται έξω από την ελεύθερη ζώνη όδευσης των πεζών. Έτσι, τηλεφωνικοί θάλαμοι, γραμματοκιβώτια, κολωνάκια, μικρά δοχεία απορριμμάτων κ.λπ. τοποθετούνται σε θέση κατάλληλη ώστε να μην παρεμποδίζεται η απρόσκοπτη διέλευση των πεζών.
  • Γίνεται ανακατασκευή των καπακιών της ΕΥΔΑΠ των υδρορροών των κτιρίων, ώστε να υπάρχει ομοιομορφία και λειτουργικότητα, τα οποία τοποθετούνται κάτω από την πλακόστρωση. Όλα τα εμπόδια αυτά δεν πρέπει να διασπούν την ομοιομορφία και να εμποδίζουν την ομαλή κίνηση.
  • Έχει ληφθεί μέριμνα ώστε να κατασκευαστούν διαβάσεις πεζών με πλάτος 2,50 μέτρα, κάθετες στη ροή της κυκλοφορίας και σε αποστάσεις μικρότερες των 100,00 μέτρων. Η κάθε διάβαση χαρακτηρίζεται με σήμανση στο οδόστρωμα. Στις διαβάσεις, η σύνδεση του πεζοδρομίου με το οδόστρωμα γίνεται με σκάφες ελαχίστου πλάτους 1,50 μ. και προβλέπεται απόλυτα ισόπεδη διάβαση από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο. Όπου το πεζοδρόμιο έχει μικρό πλάτος και δεν μπορεί να κατασκευαστεί σκάφη, γίνεται κατέβασμα όλης της γωνίας στη διασταύρωση των δύο οδών, με καλή απορροή των ομβρίων.
  • Οι υψομετρικές διαφορές κατά μήκος των πεζοδρομίων καλύπτονται με φαλτσογωνιές ή ράμπες.
  • Έχει ληφθεί μέριμνα να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης των αυτοκινήτων των αναπήρων (5% επί του συνόλου των θέσεων), με κατάλληλη σήμανση και διάσταση μήκους περίπου 6,00 μέτρων, ώστε να γίνεται εύκολη η πρόσβαση των αμαξιδίων ανάμεσα από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα. Γίνεται η κατάλληλη προσαρμογή των νέων πεζοδρομίων με τα πρόσφατα κατασκευασθέντα.