ΟΔΩΝΥΜΙΚΑ ΧΟΛΑΡΓΟΥ: Οδός Μελπομένης


Από την Αετιδέων έως την Αναστάσεως στο Χολαργό και έως την Κορυτσάς στου Παπάγου, η οδός Μελπομένης αποτελεί τον έναν από τους οκτώ δρόμους της πόλης με ονομασία αφιερωμένη στις Μούσες της ελληνικής μυθολογίας.

Η Μελπομένης ξεκινά από την ανατολική πλευρά του πάρκου «Κωνσταντίνος Καραμανλής», λίγο πριν τη συμβολή της Αετιδέων με την 25ης Μαρτίου.

Αν και το πρώτο της τμήμα, μεταξύ Αετιδέων και Υμηττού, καταλήγει επάνω σε οικοδομικό τετράγωνο, με έναν αριστερόστροφο ελιγμό η Μελπομένης συνεχίζει κανονικά την πορεία της, για να καταλήξει στην οδό Κορυτσάς και την κεντρική πύλη του Δημοτικού Κηποθεάτρου Παπάγου.

Μελπομένη: Μελπομένη η ευφραίνουσα με το άσμα της. Ήταν Μούσα της Ελληνικής μυθολογίας και της τραγωδίας. Προέρχεται από το ρήμα «μέλπω» και τη θεωρούσαν αρχικά Μούσα της μουσικής.

Κατά τη Θεογονία του Ησιόδου και του Απολλοδώρου ήταν κόρη του Δία και της Μνημοσύνης και μητέρα των Σειρήνων μετά του Αχελώου. Στην αρχή θεωρείτο μούσα του μέλους ή της ωδής, εξ ου και το όνομά της.

Σ’ αυτήν αποδίδεται η εφεύρεση της βαρβίτου με την οποία μέλπουσα «καθήδυνε» τους θνητούς ακροατές της, «θνητοίσι μελίφρονα βάρβιτον εύρε» (Ανθολογία ΙΧ 504), περιστοιχιζόμενη από την ακολουθία της, τις Ώρες και τις Νύμφες. Αργότερα όμως αποβαίνει η κατ’ εξοχή μούσα της θεατρικής τραγωδίας.

Με τη Μελπομένη παρομοιάζεται σε επίγραμμα του Αγαθίου η τραγωδός Αριάδνη, της οποίας το άσμα, λέγει, αδόμενο με τραγικό στόμφο, έμοιαζε με την ηχηρή και πύρινη ωδή της Μούσας της Τραγωδίας. Η Μελπομένη ως Μούσα συνοδεύει με τις άλλες Μούσες τον Απόλλωνα αλλά και συνεργάζεται με τον Διόνυσο.

Ετυμολογικά το αρχαίο ρήμα μέλπω σημαίνει άδω, ψάλλω, υμνώ και εξυμνώ. Εκτός όμως από τις κύριες αυτές σημασίες, οι αρχαίοι Έλληνες με το ρήμα μέλπω απέδιδαν κυρίως όλες τις παραπάνω ερμηνείες μόνο και όταν συνοδεύονταν με μουσικό όργανο, λύρα ή κιθάρα.

Τη ζωγράφιζαν να φορεί μάσκα τραγωδίας, θυμωμένη, δαφνοστεφανωμένη με σκήπτρο, ρόπαλο στα χέρια και την επιγραφή: «Μελπομένη Τραγωδίαν».

Η Μούσα αυτή έχει συναντήσει και υπερνικήσει την τραγωδία. Ενώ μέσα από τις καταστροφές η Μελπομένη έχει δει την τραγωδία σε όλες της τις μορφές, μέσα από αυτή την τραγωδία βοηθά να προβάλει ο θρίαμβος του ανθρώπινου πνεύματος. Θα λειτουργήσει ως οδηγός, για να εμπνεύσει τον άνθρωπο να αντεπεξέλθει την καταιγίδα.

Στις αγγειογραφίες συχνά απεικονίζεται κοντά στον Διόνυσο με μία τραγική μάσκα και φορώντας κοθόρνους, υποδήματα που παραδοσιακά φορούσαν οι τραγικοί ηθοποιοί. Συχνά επίσης κρατά μαχαίρι ή ρόπαλο (κορύνη) στο ένα χέρι και την τραγική μάσκα στο άλλο. Στο κεφάλι της απεικονίζεται να φορά στέμμα από κυπαρίσσι. Ενίοτε φέρει και ξίφος (επίδειξη θεατρικών παραστάσεων).

⇒ Με πληροφορίες από: «Οδωνυμικά του Χολαργού» (2004, Εκδ. πρ. Δήμου Χολαργού)