Με αφορμή πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, σύμφωνα με την οποία οι Δήμαρχοι και οι Αντιδήμαρχοι Τεχνικών Έργων είναι εκείνοι που έχουν την ποινική και αστική ευθύνη έναντι όσων πεζών τραυματίζονται σε φθαρμένα πεζοδρόμια, ο Παπαγιώτης Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παπάγου-Χολαργού, Νίκος Κουκής, καταθέτει μέσω του «Μένουμε Χολαργό» (menoumeholargo.gr) τη δική του επίσημη θέση για το είδος και τη μορφή που θα πρέπει να έχουν από εδώ και στο εξής τα πεζοδρόμια σε Χολαργό και Παπάγου.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κουκής αναφέρει:
Με αφορμή την πρόσφατη δημοσίευση της ιστοσελίδας «ΜΕΝΟΥΜΕ ΧΟΛΑΡΓΟ», αναφορικά με την απόφαση του Αρείου Πάγου ως προς την αποζημίωση πολίτη που τραυματίστηκε από ακατάλληλο πεζοδρόμιο, νιώθω την ανάγκη να πω δυο λόγια ως πολίτης και ως αιρετός, σχετικά με τα πεζοδρόμια και την ελληνική πραγματικότητα.
Καταρχάς, θα πρέπει να τονίσω ότι τα ελληνικά πεζοδρόμια έχουν τις εξής ιδιαιτερότητες σε σχέση με τα δυτικοευρωπαϊκά: α) είναι στενά β) είναι φυτεμένα με πάσης φύσεως δένδρα γ) είναι κατασκευασμένα με επίστρωση λευκών πλακών. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά, είναι οι βασικές αιτίες που προκαλούν όλα τα δεινά στους διαβάτες, ως προς την προσβασιμότητα και τη σωματική ακεραιότητα και στις δημοτικές αρχές, ως προς τα μεγάλα οικονομικά βάρη που τους μεταφέρονται από αυτά.
Στα προάστια των ευρωπαϊκών πόλεων, τα πεζοδρόμια αποτελούν μια ελαφρά υπερυψωμένη συνέχεια του δρόμου, είναι δε, επιστρωμένα με πίσσα, είναι πλατιά και με σπάνια ή μηδενική φύτευση.
Τα πλεονεκτήματα στα ευρωπαϊκά συνοικιακά πεζοδρόμια είναι τα εξής: α) έχουν λεία και ομοιογενή επιφάνεια εξυπηρετώντας αποτελεσματικότερα πεζούς, αναπηρικά αμαξίδια και καρότσια β) έχουν φθηνότερο κόστος κατασκευής από την κλασσική ελληνική εργολαβική πατέντα της «πλούσιας» λευκής πλακόστρωσης γ) είναι πιο ανθεκτικά και απαιτείται λιγότερος χρόνος και χρήματα για την ανακατασκευή τους, όταν φθαρούν.
Σχετικά, με την υποχρέωση των δημοτών να αναλαμβάνουν το κόστος των πεζοδρομίων τους (Το άρθρο 24 παρ. 2.1, 2.2 του Κτηριοδομικού Κανονισμού), με βρίσκει σύμφωνο, διότι κανένας Δήμος δεν μπορεί να συντηρεί οικονομικά τα χιλιάδες μέτρα πεζοδρομίων που βρίσκονται στα όριά του, με μία προϋπόθεση όμως, ότι το πεζοδρόμιο του καθενός από εμάς χρησιμοποιείται από εμάς και τους περίοικους και δεν αποτελεί κάθε τρεις και λίγο «θήραμα» των πάσης φύσεως τεχνικών έργων (ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΑΕΡΙΟ) ή καταλήγει να γίνεται πάρκινγκ αυτοκινήτων.
Συμπέρασμα, στους προαστιακούς δήμους όπως ο δικός μας, πρέπει να ακολουθηθεί το ευρωπαϊκό μοντέλο, με πιο ανθεκτικά, πιο προσβάσιμα και φθηνότερα πεζοδρόμια, καθώς και να υπάρξει περισσότερη εποπτεία αυτών, από τη δημοτική αρχή και τους πολίτες!
Νίκος Κουκής
Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
Δήμου Παπάγου-Χολαργού